About Me

My photo
Aku bukan manusia yang lengkap segala-gala. bukan juga seorang manusia yang suka mencari pangkat, wang dan kuasa... aku hanya SERANGGA.

Monday, March 9, 2009

Aku, Di Tanah Borneo Utara...

"Hari ini merupakan hari kedua aku di tanah ini. Terasa rindu kepada tanah ini menyebabkan aku mengambil kesempatan untuk melakukan beberapa urusan rasmi di sini. Aku dilahirkan di sini, di tanah ini. Zaman kanak-kanakku penuh dengan suka dan duka. Kenakalanku di kampung dan kenangan pahitku di "tempat itu", satu per satu aku imbau kembali. Bahagianya sekiranya dia ada di sisi. Tapi dia telah lama pergi dimamah oleh masa dan waktu."

Nampaknya aku mengelamun lagi. Ketika ini, aku duduk di birai katil penginapanku di tengah-tengah Bandaraya Kota Kinabalu. Apa harus aku lakukan? Nampaknya kesunyian melanda kembali, meresap kesanubariku malam ini. Bayu Laut Cina Selatan yang dingin berhembus langsung tidak aku rasakan.

"Satu pagi..." aku bermonolog sendirian. Di luar, kebingitan penduduk kota masih lagi kedengaran. City Parade yang dahulunya dikenali sebagai Center Point oleh penduduk tempatan atau CP masih lagi diterangi oleh cahaya gemerlapan lampu neon.

"Nampaknya kota ini tidak akan tidur..." aku bermonolog lagi.

Krringg... krringgg...

Telefon di sisi mejaku berdering.

"Hello, Assalamualaikum", aku menyambut segera.

"Walaikumsalam, Encik Ronny ka?" Operator Hotel Meridian menyambut salamku.

"Ya saya, ada apa hal?", aku bertanya kembali.

"Panggilan jauh untuk encik..." Operator itu membalas pertanyaanku. "Perlukah untuk saya menyambungkannya kepada encik sekarang?", dia menyambung kembali.

Aku mengiyakan lantas terdengar bunyi klik di hujung sana.

"Hi, How are u, Mr. Ronny?", suara wanita di hujung sana kedengaran lembut dan sayu.

"I am fine, who is this?", aku bertanya kehairanan.

Sunyi... tiada jawapan di hujung sana...

Aku biarkan talian itu sebentar. Sesaat, dua, tiga, empat... Akhirnya aku letakkan semula gangang itu di tempat asalnya dengan penuh pertanyaan.

"Milik siapakah hati ini,
bagai berkurun lama kesepian,
ingin aku mencurahkan kasih,
kepada yang sudi...
adakah ia sudi?"

2 comments:

Anonymous said...

woiii! cepatlah sambung serita... berbaris urang tunggu ko becerita lagi. hehehe...

Roxy Zaire Awod said...

isk... ndak ada lagi idea ku mau menulis ni. ermmm.. tgk la dulu. aku ada masa meninguk blogs orang saja ni sekarang. hehehhe.... sabar... aaaa sabar...