About Me

My photo
Aku bukan manusia yang lengkap segala-gala. bukan juga seorang manusia yang suka mencari pangkat, wang dan kuasa... aku hanya SERANGGA.

Sunday, March 1, 2009

Cerita di sebalik kerinduan...

"Seketika itu sepi mencuit hati hanya suara hujan... " deringan lagu dari telefon bimbit nokia N65 yang baru ku beli malam semalam mengganggu lamunanku tika ini.



Aku tersentak seketika, sambil mencapai telefon bimbit itu yang ku letakkan di sudut meja tulisku. "Kasman" jelas tertera di atas skrin telefon bimbitku yang masih berbunyi, lantas menjawab panggilannya.

"Hello, Assalamualaikum..." ucapku lemah.
"Hoi, baru bangun ka? Ni aku la Kasman", suara di hujung talian sana kedengaran ceria.
"Tau daa..", balasku meniru gaya pertuturan P. Ramlee dalam filem beliau Bujang Lapok.
"Hah, apa "projek" hari ni Ron, takkan masih teringatkan kisah-kisah lama. Sudah la tu, lupakan yang lama, yang baru masih menunggu", katanya berseloroh sambil tergelak besar di hujung talian sana.
"Isk, yang engkau tu ceria semacam saja apa hal? Girl yang engkau try hari tu dapat?", kataku bergurau, sengaja mengubah topik cerita.
Hahahaha... gelak ketawa riang di hujung talian sana jelas. "Jom keluar makan, aku belanja" Kasman mengajakku bersahaja. Lantas aku mengiyakan saja tanpa membantah. "5 minutos, por favor", sambungku lagi.

Tanpa berlengah aku mencapai tuala mandi aku lalu menuju ke bilik mandi. 10 minit berlalu, aku selesai membersihkan diri dan siap berpakaian jeans biru lusuh dan baju T-shirt berkolar. Tanpa berlengah, aku mencapai kunci kereta Camerro 360 Siries Merah kesayanganku.



Dengan bertemankan lagu-lagu Retro dari siaran Radio Sinar.FM, aku memecutkan keretaku kearah kesibukan kota Kuala Lumpur, Ibu negara Malaysia yang tercinta.

Sesampainya aku di sebuah restoran, aku memakirkan Camerro kesayanganku di satu sudut, dan berjalan keluar kearah Kasman yang sedang duduk tersenyum bersama tunangannya Suraya.

"Assalamualaikum", aku mengucapkan salam suci itu kepada kedua mereka.
Kasman menjawab salamku, lalu menyambung, "Ron, hari ini hari Ahad dan aku ada kejutan buat engkau", kasman seolah-olah menyembunyikan sesuatu dari aku.

Aku hanya diam dalam persoalan, "Apa la yang cuba dia sembunyikan ni" monologku ringkas.

Tiba-tiba...

Seseorang muncul dari satu sudut, lantas menarik kerusi di sebelahku dan melabuhkan punggungnya di kerusi itu.

Aku yang terpinga-pinga, membeliakkan mataku ke arah Kasman dan Suraya. "What kind of suprise is this?", monolog ku berpanjangan.

"Well, Ron, this is Syafiqah, an accountant", Suraya mula menyusun bicaranya.

Aku yang masih lagi kebingungan, lantas menoleh kearah gadis yang duduk di sebelah ku tadi.

Sekali lagi aku dikejutkan dengan kejutan mereka. Wajah gadis itu tak ubah malah seperti gadis yang pernah aku kenali 10 tahun lepas "Aerafidah".

Gadis itu tersenyum manis, berlesung pipit. Ya, hanya itu yang membezakan mereka berdua. Lesung pipit di pipi.

Aku tanpa mampu berkata-kata, hanya membiarkan suasana bening seketika...

Siapakah gadis yang duduk di sebelahku itu? Diakah atau seseorang yang lain? Lantas, tika dan saat itu, aku hanya membiarkan tiupan angin menghembuskan segala kata-kata.

TO BE CONTINUE..

5 comments:

Anonymous said...

ha... jaga2 ko... puteri bunian tu... hehehe

Roxy Zaire Awod said...

heheheh... mungkin ada betul juga.. indah nian, istana bunian, puteri bunian cantik menawan...

oiii... bagi la komen apa yang patut aku perbaiki... bukan tumalib macam gitu saja. heheheh.

Anonymous said...

bagus tu ko tulis... tiada yg perlu diubah. aku mo belajar dgn ko ja ni... hehehe

Gaya bahasa ko, itulah keunikan ko. inda perlu tiru gaya bahasa org lain. Kalau aku menulis, aku inda peduli kalau tulisan aku tu bagus ka tidak... yg penting bantai ja. belasah sepuas2 hati bo! hahaha

Nadia said...

wah?
cm novel pulak. :) ngee!

Roxy Zaire Awod said...

thanks nadee. aku masih dalam proses utk belajar.