About Me

My photo
Aku bukan manusia yang lengkap segala-gala. bukan juga seorang manusia yang suka mencari pangkat, wang dan kuasa... aku hanya SERANGGA.

Sunday, March 1, 2009

Sambungan dari tulisan sebelum ini...



Pagi ini aku memulakan kehidupan lebih awal daripada biasa. Setelah menunaikan kewajipan kepada yang Maha Esa, aku bertafakur sebentar sambil membaca beberapa ayat dari Kitab Suci Kalamullah. Ketenangan lantas mennjalar ke seluruh urat nadiku pagi ini.

Setelah selesai membaca ayat Suci Allah itu, aku lantas menjeling jam dinding yang terletak di sebelah kiri kamar tidurku. 06.00 pagi. Tanpa berlengah, aku melipat sejadah dan meletakkannya di atas katilku seperti biasa. Aku mencapai tuala mandi, dan menuju ke bilik mandi untuk membersihkan diri. Masih aku teringat pesanan guru agamaku Ustaz Rahman suatu waktu dahulu, bahawa menjaga kebersihan diri itu adalah sebahagian dari iman dan sunnah Rasul S.A.W.

Sepuluh minit berlalu, aku selesai membersihkan diri dan mula mengenakan pakaian untuk ke pejabatku yang terletak di Bandar Puchong. Seperti biasa aku mengenakan kemeja biru, bertali leher dan berseluar hitam. Rambutku yang panjang itu aku lumuri dengan minyak Zaitun, agar tidak kelihatan kering dan nampak kemas. Sekadar berkaca sebentar di hadapan cermin, "Perfect" kataku sendirian.

Tanpa berlengah, aku mencapai kunci Camerro merah kesayanganku dan memakai kasut hitam berkilat yang sudah 3 tahun berkhidmat denganku. Setelah selesai, aku menuju ke arah Camerro kesayanganku dan menghidupkan enjinnya. Aku membiarkan enjin itu panas seketika lalu memandunya ke lokasi kerjaku di Bandar Puchong.

Perjalanan yang mengambil masa lebih kurang setengah jam itu aku hiasi dengan lagu-lagu Retro kegemaranku di radio Sinar. FM. Siaran radio yang menjadi pilihanku sejak sekian lama.

Syukurlah jalan raya pada pagi ini kesibukannya tidak seperti biasa. "Mungkin insan-insan masih lagi dibuai mimpi indah di pagi isnin ini kerana semalam adalah malam minggu. Seronok!", aku bermonolog sendirian.

Sesampainya aku di hadapan pejabatku, nampaknya aku adalah orang kedua yang sampai. Encik Bakar, pegawai keselamatan di pejabatku sampai dahulu daripada ku. Sudah tentu dia yang sampai dahulu kerana dia perlu membuka pintu pagar dan pintu utama pejabat itu.

"Assalamualaikum Encik Bakar", ucapku ramah sambil tersenyum.
"Walaikumsalam", Encik Bakar membalas mesra sahutan salam dariku.

Setelah itu, aku berbual sebentar dengan Encik Bakar, berkaitan perjalanan hidup masing-masing, sekadar menghilangkan rasa sunyi dan menceriakan suasana. Lalu, aku meminta izin daripadanya untuk masuk ke dalam pejabat kerana jam sudah menunjukkan angka tujuh pagi.

Dari pagi sehinggalah ke tengahari, perjalanan kerjaku berlalu seperti biasa. Penuh dengan beberapa dokumen yang perlu ditandatangani dan diteliti. Mungkin waktu-waktu yang membosankan bagiku. Aku tersenyum sendirian apabila memikirkan akan hal itu.

Sedang aku asyik bermonolog sendirian, telefon di atas mejaku berdering.

"Hello, Assalamualaikum", aku menjawab panggilan tersebut dengan salam suci, sekaligus mendoakan kesejahteraan insan di hujung talian sana.
"Walaikumsalam", suara yang menyambut ucapanku di hujung sana kedengarannya halus dan lembut. Wanita.
"Err.. Encik Ronny Zaire right?", suara itu bertanya. Aku mengiyakan lantas bertanya siapa dan tujuan panggilan tersebut dilakukan.
"Saya diarahkan oleh Datuk Rozaili untuk berjumpa dengan Encik bagi membincangkan sesuatu berkaitan Projek Perda yang telah encik perbincangkan dengan beliau minggu lepas", suara itu berbicara petah dan lancar. "Err.. maafkan saya, I am Syafiqah Nadya, akauntant bagi Syarikat Cempaka Holdings Sdn Bhd. So, bila encik boleh meluangkan masa untuk membincangkan hal tersebut?", suara itu menyambung.
"Ohh... hal tersebut? Err.. lebih baik cik mengaturkan masa dengan PA saya. Sebentar, saya akan sambungkan talian ini kepadanya", aku lantas menekan punat hijau di atas telefon untuk disambungkan kepada Pembantu Peribadiku, Puan Zalehah.

Setelah panggilan itu, aku menyambung kembali kerja-kerja yang terganggu sebentar tadi. Tanpa aku sedari, jam tanganku sudah menunjukkan angka 1.45petang, masa untuk solah Zuhur. Aku menuju ke surau dalam pejabat kecilku lalu menunaikan solat Zuhur. Allah Akhbar.

Petang. Setelah selesai solat, aku menuju ke sebuah restoran "Old Town" untuk menjamah makanan tengahariku. Kemudiannya, aku masuk semula ke pejabat untuk menyelesaikan beberapa perkara sebelum bergegas ke Putrajaya disebabkan ada pertemuan dengang pelanggan syarikatku. Bumiputera North Borneo Company Sdn. Bhd (BNBC).

Beginilah rutin kehidupan harianku, dipenuhi dengan dokumen-dokumen, surat-menyurat dan mesyuarat-mesyuarat yang perlu diselesaikan. Penuh dengan perkara sama, dan membosankan, bagi pendapatku.

************

Pagi, Selasa. Seperti biasa aku memulakan rutin harian dengan bersolat dan bersiap untuk ke pejabatku.

Sesampainya aku di sana, Pn. Zalehah memberikan sedikit informasi berkaitan temujanjiku dengan seorang akauntant Cempaka Holdings.

"Encik Zaire, appointment untuk hari ini, jam 4.30 petang, Cik Syafiqah Nadya, at Victoria Station".

"Okey" aku menjawab pendek dan tersenyum.

4.45 petang, Victoria Station Restaurant, aku tercari-cari kelibat dan siapakah gerangan Cik Syafiqah Nadya ini. Setelah puas memerhati dan mencari, aku mengambil tempat duduk di satu sudut restoran itu.

Setelah 10 minit menunggu dan terus memerhati. Kebosanan mula meresap di jiwaku. "Mana pula orang ni", aku berkata-kata sendirian. Sambil memerhatikan gelagat orang di sekelilingku, di satu sudut aku terlihat sepasang kekasih sedang berbual mesra dan ketawa riang. Bahagia. "Ahh... biarlah kebahagian mereka", aku bermonolog sendirian.

Setelah beberapa minit bermonolog, tiba-tiba muncul seorang wanita dari arah depanku sambil memberikan salam suci, lantas aku membalas salam itu mesra seperti biasa.



Aku mendongak kearah suara tersebut. Sekali lagi aku tercengang, Syafiqah yang aku kenali beberapa hari lepas melalui Kasman dan Suraya muncul di hadapan mataku hari ini dan di tempat ini.

"Assalamualaikum sekali lagi, saya Syafiqah Nadya. Ini encik Ronny Zaire kan?" dia menyoalku sambil melontarkan sebuah senyuman manis di bibirnya. Lesung pipit kelihatan indah di pipinya.

"Walaikumsalam, hah.. ya.. ya.." aku teragak-agak menjawab, tetapi mampu untuk menyembunyikannya. "Emm.. lagi satu, tidak perlu la berencik-encik dengan saya, kita bukan baru kenal hari ini", aku menyambung kata-kataku semula.

Syafiqah hanya tersenyum manis mendengar cadanganku itu dan mula membincangkan beberapa isu berkaitan Projek Perda yang akan diusahasamakan antara kedua-dua syarikat.



Petang itu, aku rasakan kesunyian itu begitu indah kerana kemunculannya. Lantas aku hanya tersenyum dalam diam. Kepenatan yang aku rasa dari pagi tadi seolah-olah lesap lenyap dari benakku. Terima kasih.

Tetapi, keriangan dan keseronokan itu hanya dapat aku rasakan sementara sahaja. Malam ini dan esok hari, bermula semula kesunyian dalam hidupku. Tapi aku bersyukur. Alhamdulillah.

7 comments:

Anonymous said...

cerita bagus... teruskan menulis

Roxy Zaire Awod said...

Tq... ko tau, tulisan ni aku delay sampai 2 hari gara2 kehabisan idea. Hehehehe...

Nadia said...

wahhh. syafiqa nadya? sedapnye name! cm name i. hahaha. perasan sunggoh. :p

seyes cm bace novel. u bole la tulis novel yea. ke u mmg penulis novel?
hehehe

Roxy Zaire Awod said...

Nadya; tq utk pujian itu, tapi aku masih dalam proses untuk belajar dalam bidang penulisan ini.

nama tu memang aku dapat ilham dari nama awak pun ndaya. Heheheheh... jangan marah naaa.

another one, aku bukannya seorang penulis novel tapi on the process ke arah itu. Sebab apa? jadi penulis ni sebenarnya dapat banyak duit, lagi satu dapat salurkan knowledge to others... (Tamaknyer aku nih) Hehehehe.

Anonymous said...

ya ka delay? hehehe... aku punya cerita aku mula tulis sejak bulan september tahun lepas lagi... tapi sb byk sangat kesibukan lain, aku lupa sambung semula.
baru2 ni saja aku mula proses balik. hahaha... nanti aku kasi baca ko sikit....
tunggu saja isyarat dr aku... hehehe. Sekarang ni masih diawal penceritaan. Bab 1 hampir selesai.

ILLIE said...

bah..jangan lupa sambungan dia...fuhhh..macam ada suspen pula ni ko kasi baranti2..hehehe

Roxy Zaire Awod said...

heheheh... tengah cari idea bo. ermmm... mimang aku sengaja kasi sambung2 ni. menghormati pelawat la katakan.