About Me

My photo
Aku bukan manusia yang lengkap segala-gala. bukan juga seorang manusia yang suka mencari pangkat, wang dan kuasa... aku hanya SERANGGA.

Friday, February 13, 2009

Antara karenah insan dan birokrasi?

Assalamualaikum...

Pagi ni aku bangun lebih awal daripada biasa. Dalam keadaan yang mengantuk dan penat, aku memaksakan diri untuk bangun... bangun dan bangun.

bukannya apa, hari ini ada tugasan yang perlu aku & the geng siapkan. Jadi, hari ini masa kerja kami bermula pada jam 0500am... Mandi, Solat, "Mekap" dan lain-lain, kami bertolak ke satu pejabat kerajaan* yang terletak di tengah-tengah bandar KL yang pesat membangun.

Perjalanan mengambil masa agak lama kerana jalan terlalu sesak... dalam benakku terlintas mengatakan "memang rakyat Malaysia ini kebanyakannya sudah kaya-raya" mampu untuk berkereta sebiji seorang.

monolog punya monolog, kami pun ditakdirkan sampai ke pejabat kerajaan tersebut tepat jam 0900am... dengan rasa senang hati dan bangga kami terus mendaftarkan diri sebagai peserta interview pada jam 0910am. dan mengambil tempat duduk sambil memerhatikan karenah dan gelagat peserta-peserta interview lain yang mendaftar.

setelah semua peserta selesai mendaftarkan diri, nama-nama peserta tersebut pun dipanggil satu per satu.

pada jam yang pertama... tenang dan steady...

jam yang kedua... mata mula layu dan kuyu.

jam yang ketiga... Donut, Megat* dan aku mula melelapkan mata dan terbang ke alam yang lain (tidur la) Zzzzz...

jam yang keempat, kelima dan masa berlalu begitu pantas... akhirnya genaplah jarum jam berputar sampai tepat ke arah angka 12.00t/h.

kami bertiga merasa hairan dan bengong... lantas memberanikan diri untuk bertanya;

"alo encik, nak tanya turn kami untuk interview bila aaa?", kata aku kehairanan.

"u dari mana?"

"Kami dari Syarikat ******* **** datang untuk interview dengan En. ******", kata ku dalam nada yang tegas tapi mendatar.

pegawai tu dalam keadaan terpinga-pinga sambil mencari sesuatu terus menuding jari kepada seseorang; "hah... tu en. ******!!"

jadi kami pun terus serbu ke arah beliau sambil bertanyakan hal tadi. malangnya, jawapan beliau tetap sama dan tanpa rasa tanggungjawab "menendang" kami sekali lagi kepada seseorang.

suhu badan dan lava gunung berapi kami bertiga pada masa itu seolah-olah mendidih dan panas. masing-masing mula mengerutkan dahi dan mengetapkan gigi menandakan rasa tidak puas hati di hati masing-masing.

keadaan itu ditambah lagi dengan pelbagai soalan yang diajukan oleh beberapa pihak yang "ntahapahapantah"!!!

*******************

jam 1230t/h, kami diarahkan masuk ke dalam bilik interview dan bermulalah sesi soal jawab yang membuatkan kami pening kepala...

*******************

Justeru, apa yang cuba untuk saya sampaikan di sini bukan semata-mata sebuah cerita hiburan atau bahan bacaan sahaja, tetapi saya cuba untuk menonjolkan sikap beberapa insan yang langsung tidak peka dan peduli akan keadaan sekelilingnya...

apabila disebut nama bos, atau orang yang paling atas, barulah mereka bergerak atau melakukan kerja.

INILAH SIKAP MEREKA YANG SAMBIL LEWA.

Sekian, Selamat membaca,

Wassalam

Roxy zaire awod.

No comments: