About Me

My photo
Aku bukan manusia yang lengkap segala-gala. bukan juga seorang manusia yang suka mencari pangkat, wang dan kuasa... aku hanya SERANGGA.

Saturday, February 14, 2009

Bicara hati seorang perindu...

Saat sunyi mencengkam jiwa,
tiupan angin malam membalut sekujur jiwa,
lantas menggigil dingin bertandang.

masa berlalu pantas tidak terasa,
ku ingat saat-saat indah bersama keluarga tercinta,
apa akan dapat bersama semula,
walau hanya seketika.

suatu masa dulu,
pondok buruk di kaki bukit itu,
pernah menjadi saksi akan kenakalanku,
seakan-akan melambai memanggil ku pulang.

suara bonda memarahiku,
seakan-akan terbit di hujung telinga,
mengalunkan sebuah irama indah,
yang gemersiknya terbit hingga ke kalbu.

suara pak tua bagai dekat di jiwa,
memanggil-manggil untuk aku dekat dengannya,
memaksa untuk aku terus lena,
dibuai memori indah zaman kanak-kanak.

lantas hati berbicara lagi,
aku di perantauan mencari pengalaman,
mengajar diri untuk berdikari,
mengajar diri erti hidup bersendiri,
mengajar diri menjadi tabah,
setabah bonda dan pak tua membesarkan aku dan saudara-saudaraku.

untuk mereka,
walau di mana sahaja,
kita masih berada di langit yang sama,
berpijak di bumi yang sama,
merenung bulan yang sama,
berpaut pada matahari yang sama,
dan apa yang penting adalah,
doaku dan doamu...
akan bertaut di Langit ke-Tujuh.

dengarkanlah bicara hati seorang perindu.

Roxy Zaire Awod
14. Feb. 2009
"Kesunyian melanda mencengkam jiwa"

2 comments:

Anonymous said...

wadusss!!! siuk ooo

Roxy Zaire Awod said...

hehehe.. lintasan hati. tengkiu.