About Me

My photo
Aku bukan manusia yang lengkap segala-gala. bukan juga seorang manusia yang suka mencari pangkat, wang dan kuasa... aku hanya SERANGGA.

Sunday, February 15, 2009

Cerita tentang Idolaku Umar Mukhtar - Mujadid dan Mujahid agung Libya.

BISMILLAH ARRAHMAN ARRAHIM

"Dengan Nama ALLAH yang Maha Pengasih dan Penyayang"

Saya mulakan entry ini dengan menyebut nama Allah Tuhan seru sekalian alam. Yang Maha Bijaksana, Maha Besar dan Maha Berkuasa. Daripada-Nya kita datang, kepada-Nya kita akan kembali.

Mungkin ramai yang tertanya-tanya mengapa saya meletakkan gambar seorang tua di ruangan ini. Ya, mungkin rama yang tidak mengenali riwayat hidup orang tua ini, kerana dia tidaklah sepopular Michael Jackson, David Backham, Saiful Apek, Awie ataupun yang seangkatan dengannya.

Orang tua ini adalah idolaku, As-Syahid Umar Al-Mukhtar (1862 - 16, Sept. 1931), seorang pejuangan pembebasan Libya yang menentang penjajahan Itali ke atas tanah airnya sekitar tahun 1911.

Beliau dilahirkan di Janzour, Timur Barqa, Libya. Dari zaman kanak-kanak sehinggalah remaja, beliau dididik oleh kedua orang tuanya menjadi seorang muslim sejati. Didikan inilah yang menjadikan dirinya seorang yang berkarisma, dedikasi, bermotivasi, sabar, penyayang, dan mempunyai sifat kepimpinan yang tinggi. Sebelum zaman penjajahan Itali ke atas Libya, beliau bekerja sebagai seorang guru agama di sebuah sekolah atau madrasah di kampung halaman beliau.

Zaman penjajahan Itali yang bermula pada Januari 1911, mengubah sepenuhnya kehidupan beliau khususnya dan rakyat Libya secara umumnya. Ini disebabkan sikap kejam tentera dan pemimpin Fasis Itali yang langsung tidak menghormat, membunuh dengan sewenangnya serta merampas hak rakyat Libya secara berterusan.

Kehidupan di bawah penjajahan yang memeritkan, membuatkan Umar Mukhtar bangkit bersama-sama seluruh rakyat Libya untuk berjuang mengangkat senjata bagi membebaskan tanah air yang tercinta.

Umar Mukhtar seorang pakar perang gerila dan tahu akan selok-belok geografi tanah airnya membuatkan para pemimpin Fasis tidak senang duduk. Gabenor demi gabenor silih berganti, tetapi Umar Mukhtar dan para pejuangnya tetap utuh, tidak pernah ditewaskan oleh Kereta Kebal, Pesawat tempur dan senjata-senjata Mesin-gan pihak tentera Fasis Itali.

Sehinggalah pada tahun 1929-30, kedatangan General Graziani untuk menggantikan gabenor sebelumnya, telah bertindak lebih agresif untuk menghentikan perjuangan rakyat Libya yang sudah memakan masa selama 20 tahun. Tindakan pertama beliau adalah dengan menghantar sejumlah tentera untuk memburu dan mengesan kedudukan Umar Mukhtar dan pejuang-pejuangnya. Tetapi usaha ini telah gagal disebabkan para pejuang Libya telah menentang dan menyerang dengan berani pasukan tentera ini.

Keadaan ini memaksa General Graziani mengambil langkah lain, dengan mengatakan "We are not fighting with 500 or 1000 Umar Mukhtar's man. But, we are fighting with whole population of Libya" ini kerana, seluruh populasi Libya sebenarnya menyokong perjuangan Umar Mukhtar dari awalnya. Oleh itu, Graziani telah bertindak dengan 'memenjarakan' kesemua penduduk Libya dengan meletakkan mereka di sebuah Kem Tahanan Sementara (yang lebih berbentuk penjara seperti yang dilakukan oleh Rejim Zionis ke atas rakyat Palestin di Tebing Barat dan Gaza; kerana rakyat Palestin menyokong perjuangan Hamas). Tindakan ini bagi menghalang rakyat Libya supaya tidak menyokong dan membiayai perjuangan pembebasan Umar Mukhtar, kerana selama ini rakyat Libyalah yang bertanggungjawab menyalurkan makanan, ubat-ubatan dan kewangan kepada pasukan pejuang.

Keadaan ini mengakibatkan pasukan pejuang Umar Mukhtar mula menjadi lemah dari aspek persenjataan seperti Peluru dan bahan-bahan amunasi lain. Tetapi, itu tidak menghalang mereka daripada terus berjuang dalam keadaan yang serba daif.

Keadaan ini berterusan sehingga tahun 1931, setelah kedudukan dan pertahanan pasukan pejuang Umar Mukhtar benar-benar tertekan disebabkan oleh tekanan dan serangan yang berterusan dari pihak Fasis Itali. Akhirnya, pada 13 September 1931 Umar Mukhtar dan pasukannya telah diserang hendap berdekatan Zonta dan berjaya ditangkap oleh pasukan tentera Fasis Itali.

Beliau telah dipenjarakan, diseksa dan diperlakukan seperti binatang oleh rejim Fasis Itali. Tetapi keadaan yang memeritkan ini langsung tidak membawa sebarang kesan kepada beliau. Sebarang pertanyaan dan siksaan rejim Fasis itu hanya dibalas oleh beliau dengan membacakan beberapa versi surah dari Al-Quran. Dari awal penangkapan, sehinggalah dimasukkan ke penjara dan sepanjang masa perbicaraan, beliau langsung tidak diperlakukan dengan adil oleh rejim Fasis (sebenarnya, perbicaraan mahkamah tentera rejim Fasis ke atas Umar Mukhtar sehingga ke hari ini dipersoalkan oleh seluruh ahli sejarah dan undang-undang di seluruh dunia).

Akhirnya, pada 16, September, 1931 rejim Fasis Itali telah menjatuhkan hukuman gantung sampai mati kepada Umar Mukhtar di hadapan ribuan rakyat Libya. Walaupun begitu, perjuangan rakyat Libya tidak hanya berakhir di situ. Seperti yang pernah dikatakan olehnya sebelum itu; "We will never surrender. We win (Matyr) or die. Let the next generation to decide and fight, for me, i live long enough in my hangment."

Alhamdulillah, terima kasih kepada Anthony Quinn kerana berjaya dengan sempurna melakonkan watak beliau dalam The Lion of the Desert... Daripada Dia kita datang, kepada-Nyalah kita akan dikembalikan.

Hasil Idea dan Tulisan: Roxy Zaire Awod

No comments: